איך "לנצח" ראיונות עבודה

הפעם פוסט קצת שונה שמדבר על ראיונות עבודה, מהצד המראיין. 

יצא לי לראיין כמה מאות אנשים במשרה הנוכחית והקודמת. חלק מהראיונות בדקו ידע, אחרים בדקו חשיבה, ראיה מערכתית, יצירתיות ויכולות "רכות" בהתנהלות בעבודה לבד ובצוות.

כל מרואיין הוא עולם ומלואו. 

כואב לא להעביר מועמדים שלב. אני זוכר איך זה היה להתראיין ולא להתקבל. אני זוכר איך זה היה לחפש עבודה כשהייתי חסר ניסיון לחלוטין והייתי צריך להלחם על החוזה הראשון שלי. אני זוכר איך זה היה לחפש עבודה כאדם מנוסה יותר כשרף הציפיות ממני גבוה הרבה יותר, אני זוכר איך הרגשתי אחרי ראיונות שפשוט לא הצלחתי לבוא לידי ביטוי.
אני לוקח את התחושות האלו לכל ראיון - עם "המעמד" של מראיין מגיעה גם אחריות והגינות - כלפי מועמדים וכלפי עצמכם. 

אין דבר פסול יותר בעיני כמראיין לחשוב שאתם "טובים" יותר מהמרואיינים שמגיעים, גם הפחות טובים מביניהם. לראיין זה כוח, השתמשו בו בחוכמה ואל תתנו לו להשחית אתכם.

לפעמים בראיונות מעורב לא מעט רגש - יצא לי לראיין אנשים בעלי מוגבלויות, עולים חדשים, בעלי משפחות שחוו פיטורים כואבים ואנשים שבחרו לחשוף סיפור לא שגרתי נוגע ללב. מראיונות כאלה שהלכו פחות טוב יצאתי עם תחושה קשה. תחושה קשה על העולם והמורכבויות שנמצאות בו ועל חוסר היכולת שלי לעזור, כאדם ששופט התאמה למשרה וצריך להתנהל בצורה מקצועית לפי המינימום ההכרחי למשרה.

על כן ובהתאם לזאת, החלטתי לכתוב את הפוסט הזה שבו יש טיפים כלליים לחלוטין, שיעזרו לכם לעבור ראיון עבודה: 

1. הכירו את העבודה הנוכחית שלכם - נסו לעשות קצת Zoom Out על המוצר שהחברה מספקת ועל פרויקטים שהייתם מעורבים בהם. עשו לעצמכם סדר מבחינת ארכיטקטורה, דיזיין, ה-Stack הטכנולוגי, דברים שעובדים פחות טוב, דברים שעובדים מצוין. כמעט תמיד, המראיין ירצה לשמוע על כך.

2. הכירו את החברה והמשרה שאתם מתראיינים אליה - השקיעו מספר דקות בקריאה על החברה, היכן היא עומדת, כיצד היא בוחרת ליחצן את עצמה, באיזה מסר וכו'. חשוב מכך, קראו את תיאור המשרה ונסו להבחין בדגשים שאותם מחפשים - טכנולוגיות, רקע ממערכות באופי מסוים, שיטות עבודה וכו'.
רענון בנושאים האלו עלול להיות האקסטרה שיגרום למראיין להרגיש שאתם הבן אדם המושלם למשרה.

3. בואו "חמים" מבחינת פתירת שאלות - השקיעו זמן בפתירת בעיות נפוצות מראיונות עבודה. ישנם סוגים שונים - שאלות לוגיקה, שאלות דיזיין, שאלות ידע וכו'. בדיוק כמו ספורטאים, הגעה לראיון "בכושר" יכולה לעזור לעבור אותו בצורה אופטימלית. הבונוס - אולי תתקלו בשאלה שאתם מכירים.

4. התנהגו בטבעיות - זכרו שבסופו של דבר המראיין צריך לרצות לעבוד איתכם. לכל שבת יש מוצאי שבת והתנהגות מוגזמת בראיון עלולה להוביל לפערים בציפיות שיכולים להתפתח לפערים בקליטה שלכם במקום העבודה.
רוב המהנדסים לא מצטיינים ביכולות משחק כך שהתנהגות לא טבעית מורגשת ומעלה סימני אזהרה.
נסו להמנע מהתנהגות שתתפרש כעודף בטחון או כחוסר בטחון. שיווק עצמי - במידה.

5. מותר לא לדעת הכל - לקח חשוב לאנשים פרפקציוניסטים: גם אם תלמדו N שאלות, תמיד תבוא השאלה ה-N+1. אין טעם להתכונן ללא סוף ולנסות "לפגוע" בכל מה שאתם עלולים להשאל.
גם אם לא ידעתם לענות על כל השאלות בצורה מלאה, יתכן שהמראיין ירצה להמשיך תהליך איתכם אם תראו יכולות חשיבה, מוטיבציה, יסודיות, מקצועיות או תכונות אחרות שנחשבות לטובות בתעשיה.
לא פחות חשוב מהתוכן המילולי של הראיון ואולי אפילו חשוב ממנו - ישנו מה שאתם משדרים. אפשר להבין המון מבין המשפטים והנראות שלכם. הזהרו לא לשדר דבר שונה ממי שאתם באמת.

6. היו שקופים בתהליך החשיבה - עזרו למראיין לראות איך אתם חושבים ולאן האסוציאציות שלכם מובילות. ברוב המקרים, הדבר יוביל לצבירת נקודות גם אם לא תגיעו לפתרון המלא.
בנוסף, כל תקשורת שהיא בין מרואיין למראיין עוזרת לפזר את הערפל ולקבל החלטה נכונה יותר, לשני הצדדים.

7. נהגו בכבוד ובנימוס - הדבר האחרון שמראיינים רוצים לפגוש הם אנשים בעייתים. אל תזלזלו במקום העבודה הנוכחי שלכם, בטח שלא להעביר ביקורת בצורה גסה ולא מכבדת. בנוסף, כבדו את המראיין שלכם ואל תזלזלו בשאלות שלו, גם אם הן קלות או מטומטמות (לפעמים במכוון). נסו להתנהג למראיין כמו שהייתם רוצים שיתייחסו אליכם. להיות בן אדם טוב זה החלק הכי קל בראיון, אל תפלו בזה.

שיהיה בהצלחה!

עידן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה